ZETOR, tradičná česká značka poľnohospodárskej techniky, v tomto roku vstupuje už do 75. roku svojej existencie. Napriek faktu, že vývojové práce na „prototype Z“ začali hneď po skončení druhej svetovej vojny, za rok vzniku je považovaný rok 1946, konkrétne august, kedy bola pre značku ZETOR oficiálne vydaná ochranná známka. Prvé traktory Z 25 zamierili k zákazníkom už o päť mesiacov skôr. ZETOR od počiatku svojej existencie vyrobil viac ako 1,3 miliónov kusov traktorov, pričom prevažná väčšina z nich bola exportovaná do viac ako 130 krajín na piatich kontinentoch sveta.
Traktory ZETOR sa podľa výkonného riaditeľa ZETOR TRACTORS a.s., Mariána Lipovského, stali synonymom pre účelné prevedenie a prevádzkovú efektivitu. „Naše traktory vždy reflektovali požiadavky doby. Trúfam si povedať, že každý, kto bol alebo je so značkou nejako spätý, či už ako zákazník, fanúšik alebo zamestnanec našej spoločnosti, sa cíti byť jej súčasťou. Značka ZETOR je vystavaná na úsilí a snahe širokej skupiny ľudí niekoľkých generácií. Je pre nás odkazom a my k nej pristupujeme s úctou a hrdosťou, „hovorí Marián Lipovský.
Stručná história výroby traktorov ZETOR
1946-1960 I V roku 1946 bola zahájená výroba traktorov Z25. Týchto strojov bolo v priebehu 20 rokov vyrobených viac než 160 000 ks.
1960-1968 I ZETOR predstavil konštrukčné riešenie strojov založené na unifikácii jednotlivých dielov a modelových radov. Svetlo sveta uvideli stroje tzv. unifikovanej rady I (UR I).
1968 -1991 I Ako prvý na svete predstavuje ZETOR v rámci UR II bezpečnostnú kabínu. Svetové ohlasy získava aj so svojím jedinečným dizajnovým riešením strojov. Dňa 1. 11. 1976 sa ZETOR stal názvom spoločnosti.
1991-2002 I Predstavenie UR III, ktorá je dosiaľ u zákazníkov cenená pre svoju silu a odolnosť. V roku 1998 prichádzajú modernejšie verzie strojov nesúce obchodné označenie FORTERRA.
2002-2017 I Kľúčový rok pre ZETOR a začiatok novej éry. Vlastníkom spoločnosti sa stáva HTC INVESTMENTS a.s., ktorý ZETOR postupne stabilizoval. Začiatkom nového tisícročia ZETOR pokračuje v inováciách a vývoji nových produktov a postupne dopĺňa modelové portfólio o ďalšie rady – PROXIMA, MAJOR a legendárny ZETOR CRYSTAL.
2017-2020 I Dochádza k postupnému rozširovaniu modelových radov a produktovej ponuky o kompaktné traktory z radov PRIMO, COMPAX, UTILIX A HORTUS. Je dokončená aplikácia nového dizajnu ZETOR by Pininfarina na všetky modelové rady úžitkových traktorov. Značka aj spoločnosť sa orientujú na zákazníkov a na rozvoj dealerskej siete.
Obdobie posledných dvoch rokov bolo značne ovplyvnené aktuálnym vývojom na trhoch, ktorý stále nie je optimálny. Situácii neprispeli ani epidemiologické opatrenia prijaté po celom svete. Túto perspektívu ale vyvažuje fakt, že si značka ZETOR stále drží prvenstvo vo svojom výkonovom segmente na domácej pôde – v Českej republike. Druhé miesto zaujíma na Slovensku, stabilnú pozíciu si značka drží v páse krajín Pobaltia, Strednej Európy, Balkánu a Škandinávie. „Radosť nám robia trhy s rastúcim potenciálom, ako sú napríklad Spojené štáty, Veľká Británia, Nemecko alebo Bosna a Hercegovina“, hovorí Petr Konštacký, riaditeľ Úseku predaja a marketingu ZETOR TRACTORS a.s. „Dobrou vizitkou je, že v posledných štyroch rokoch značka ZETOR vstúpila na nové zahraničné trhy, ako sú Keňa, Etiópia, Sudán, Rwanda, Mjanmarsko, Indonézia, Jemen, Kolumbia, Costa Rica alebo Uruguaj a v neposlednom rade Vietnam“, dodáva Konštacký. Dôležité je podľa neho naďalej posilňovať pozíciu na trhu rozvojom distribučných kanálov a vstupom na nové teritóriá. „Kľúčové pre nás je tiež neustále zvyšovať kvalitu produktov i popredajných služieb, aby spätná väzba od našich zákazníkov bola v čo najviac pozitívnom duchu,“ uzatvára Konštacký.
Pre nasledujúce obdobie plánuje spoločnosť ZETOR TRACTORS a.s. prísť na trh s novými generáciami traktorov. Inovácie existujúcich modelových radov prinesú užívateľom maximálny komfort a vyššiu úžitkovú hodnotu produktu so zachovaním prvkov jednoduchosti a účelnosti. Traktory ZETOR svojim užívateľom už 75 rokov uľahčujú prácu, pomáhajú pri úspore energie i finančných prostriedkov.
Eva Maxová, špecialista marketingu, ZETOR TRACTORS a.s.